BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRomanian
Facebook

Строежът на пътя Видин – Ботевград в застой

Изграждането и модернизирането на ключовото трасе Видин – Ботевград, което трябва да осигури бърза връзка на Северозападна България със столицата, продължава да среща значителни пречки. На фона на спрени строително-монтажни работи (СМР) по ключови участъци заради археологически обекти, свлачища и промяна на проекти, проектът, който уж е приоритетен в програмата на АПИ, изглежда е изправен и пред сериозен финансов дефицит за следващата година.

В отговор на парламентарен въпрос на народния представител Росица Кирова, министърът на регионалното развитие Иван Иванов предостави подробен доклад за етапите на изпълнение на отсечката Видин – Монтана. Оказва се, че само в един от участъците, на които е разделено трасето от Видин до Монтана с момента се работи, в останалите строителството е спряно по различни причини.

Път 1-1 Видин -п.в. Макреш от околовръстния път на Видин до км 33+400 – обектът е изпълнен на приблизително 58%. Предвижда се изграждането на отсечката да приключи до юли 2027 г. В момента строителството в участъка е спряно – причината за спирането на дейностите в района на гр. Видин е искане от страна на Община Видин за промяна на одобрения технически проект. През февруари измененият проект е разгледан и приет на заседание на Експертен технико­икономически съвет към АПИ. Разрешение за строеж ще бъде процедирано след приключване на процедурите по изменение на действащия ПУП -Парцеларен план и теренното обезпечаване, посочва регионалният министър.

В участъка при км 19+500 е изготвен технически проект за осигуряване устойчивостта на откоса, но при процедирането му от изпълнителя е постъпило уведомление за разширяване обхвата на свлачището, което изисква промяна на изготвения технически проект. Към момента АПИ е уведомила „Геозащита Плевен“ ЕООД и очаква становище с експертна оценка за геодинамичното състояние на засегнатия участък. През октомври в Министерството на регионалното развитие и благоустройството е внесен технически проект за изграждане на необходимата укрепителна стена, като се очаква да бъде издадено разрешение за строеж до края на настоящия месец.

Трасето на пътя от км п.в. Макреш до околовръстния път на гр. Монтана е разделен на пет участъка, като първият участък (от п.в. Макреш до п.в. Бела), с дължина 13,6 км, е въведен в експлоатация. От останалите четири участъка само в един се работи – това е участъкът от п.в. Бела до Ружинци (около 11 км), където изпълнението е на 46%, а срокът за завършване на СМР е до 25.06.2026 г. . Към момента на обекта се изпълняват строително-монтажни дейности, включващи пътни работи и изграждане на големи съоръжения.

В участъците Ружинци – п.в. Белотинци (15,4 км), п.в. Белотинци – п.в. Винище (12 км) и п.в. Винище – обходна град Монтана (13,7 км) в момента не се работи. Според отговора на регионалния министър, официално строителната площадка за участъците е открита на 5 декември 2024 година, но по-малко от месец по-късно – на 22 януари 2025 година, строителството е спряно. А продължаването му е възпрепятствано от наличен археологически обект в обхвата на проектното трасе на пътя и процедури с част от дружествата, експлоатиращи инженерни мрежи в обхвата на пътя. Извършените до момента дейности включват промяна на собствеността на отчуждените горски територии в новата Кадастрално­административна информационна система на Агенцията по геодезия, картография и кадастър, археологически работи и др. При решаване на всички тези въпроси, строителството ще бъде възобновено, уверява министърът, но не посочва срок, в който това се очаква да се случи. Не става ясно и изобщо на какъв процент е изпълнението на дейностите в трите участъка.

На фона на тези забавяния, народният представител Любен Иванов (ПП-ДБ) алармира във Фейсбук за крайно недостатъчните средства, предвидени за проекта в държавния бюджет за 2026 г. Според Иванов, съгласно разчетите на Министерството на регионалното развитие, за цялата магистрала Видин – Ботевград са необходими 850 милиона лева, но в проектобюджета за 2026 година са заложени едва 80 милиона лева, близо половината които са предвидена за отсечката от Видин до Макреш.

„Капиталовата програма за общините ще бъде захранена едва с 900 милиона лева. Те са крайно недостатъчни и без възможност да компенсират изостаналостта на инфраструктурата в Северозапада. Общините, подведени от правителствените обещания, ще бъдат превърнати в длъжници към бизнеса…“, коментира Иванов в заключение по отношение на финансовия ангажимент на държавата към област Видин и Северозападния регион, икономически най-изостаналата част на страната.

Сн.: SkyPoint

Сподели в социалните мрежи:

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Вашият коментар

НОВИНИ ПО РЕГИОНИ

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!